|
||||||||
|
De titel van dit album “Ugquosi” komt uit het Isizulu en betekent inspiratie en dat gaat zeker te horen zijn in de muziek op dit album want inspiratie wordt er zeker geput uit de Zuid Afrikaanse jazz. John “T Bone” Paxton en R.J. Spangler waren altijd al fan toen ze nog figureerden in groepen als Kuumba en de Sun Messengers van een groep als Chris McGregor’s Brotherhood of Breath, indertijd een belangrijk exponent van de jazz in Zuid Afrika. Zowel Paxton en Spangler maken onderdeel uit van de jazzscene van Detroit. De naam septet is nogal verwarrend, in de vaste bezetting tel ik al 9 namen en dan is er nog sprake van 2 gasten. John “T Bone” Paxton is co-leader en speelt trombone, R. J. Spangler is co-leader en is te horen op conga’s en percussie, Dan Bennett op alt- en tenorsax, Kasan Belgrave op altsax en fluit, John Douglas op trompet, Phillip J. Hale op piano, Damon Warmack op el. bas, Kurt Krahnke op contrabas, en Sean Perlmutter op drums, als gast zijn te horen Salim Washington op tenorsax, hobo en fluit en Alex Harding op baritonsax. Het album telt 7 nummers waarvan 5 covers van iconische Zuid Afrikaanse musici. Het album gaat van start met “You ain’t gonna know me” van de Zuid Afrikaanse jazztrompettist Mongezi Feza (1945-1975). Andere vertolkingen zijn “Ithemba” van de nieuwe ster van de Zuid Afrikaanse jazz, pianist Nduduzo Makhathinan, “Part of a whole”van trombonist/componist Caiphus Semenya (1939) eveneens afkomstig uit Zuid Afrika maar later woonachtig in de VS, “Water no get no enemy” is van Olufela Olufemi Anikulapo Kuti oftewel Fela Kuti uit Nigeria, “Pata Pata” is natuurlijk het overbekende nummer van de Zuid Afrikaanse zangeres Miriam Makeba, Jabulani- Easter Joy is een nummer van Abdullah Ibrahim. Het enige originele nummer komt van gastmuzikant Salim Washington op tenorsax, hobo en fluit, die ook garant stond voor de hoestekst. Zijn nummer “Lwandle’s Lullaby” staat eigenlijk garant voor de intrinsieke kwaliteit van de muziek op dit album, alles van een hoogstaand niveau en vol van de typerende Zuid Afrikaanse ritmische elementen Ondanks alle interpretaties van al bestaande nummers, is dit een fantastische representatie van de Zuid Afrikaanse jazz roots, de originelen zijn moeizaam tot nauwelijks verkrijgbaar en hier worden die excellent vertolkt door deze doorgewinterde jazzmuzikanten uit Amerika. Ik moet als recensent wel toegeven dat ik een enorme fan ben van de Zuid-Afrikaanse jazzscene zowel in de vorm van de Township jazz als in het oeuvre van Dollar Brand/Abdullah Ibrahim en de muzikanten rond de scene van Chris McGregor. Fantastische opzwepende muziek die een prachtige synthese vormt tussen de Amerikaanse neo-bop en de Afrikaanse ritmes, een geslaagde melange die een kenmerk vormt van de Zuid Afrikaanse jazzroots. Voor de kenners een welkome aanvulling en voor een iedereen die deze muziek nog moet ontdekken een aansporing om zich te verdiepen in de verborgen schatten van de Zuid-Afrikaanse jazz, duik erin en ik verzeker een ieder het zal u niet teleurstellen! Kortom een aanrader voor zowel de jazzfan als de liefhebber van de zogenaamde wereldmuziek. Jan van Leersum.
|